Utarbeta revisionsprogram

Vilka utmaningar måste vi som organisation klara av de närmaste två till tre åren för att fortsätta vara konkurrenskraftiga? Behöver vi bli bättre på att snabbt utveckla nya varor och tjänster eller är det vår förmåga att attrahera och behålla nya medarbetare som är det viktiga?

Om det är utveckling av nya produkter (varor och tjänster) som är det viktiga så ska den interna revisionen undersöka hur väl processen/arbetssätten för  produktutveckling fungerar. Det som är strategiskt viktigt ska vi lägga fokus på.

När de strategiskt viktiga områdena/frågorna är fastställda är nästa fråga vilken typ av revisioner som är den lämpligaste.

    1. Revision av avdelningar
    2. Revision av processer/arbetsflöden
    3. Revision gentemot ett strategiskt mål

Listan på olika typer kan göras oändligt lång.

När man väl bestämt sin för vilka revisioner som ska göras och vilka avdelningar, processer eller annat så är resultatet ett s.k. ”Revisionsprogram” eller en ”Årsplan för revision”. Planen kan dock sträcka sig över flera år men brukar ses över, justeras och förlängas minst en gång om året.

När planen är gjord brukar ledningen överlåta till någon annan att bestämma detaljerna såsom vilka revisorer som ska genomföra de olika revisionerna.

Det är vanligt, framförallt i medelstora och små organisationer, att revisorerna får vara med och i arbetet med detaljplaneringen. Det finns dock en risk med det upplägget. Revisorer kan lockas att ta över ledningens uppgift att bestämma inriktningen. Den dag det inte längre är ledningen som bestämmer inriktningen så svalnar också ledningens intresse att ta del av resultatet av revisionerna. 

En del av planeringen bör vara att fundera över vilka kompetenser och förutsättningar de revisorer behöver som ska genomföra revisionerna.

Läs mer på sidan Utse och rusta revisorer.