Ett revisionsprogram är enligt ISO:s definition ett ”arrangemang för en eller flera revisioner, planerade att utföras under en viss tidsperiod och för ett visst ändamål”.
För de allra flesta organisationer är revisionsprogrammet ett dokument som beskriver när de olika processerna och avdelningarna revideras.
Oavsett hur man använder begreppet så ska ett antal interna revisioner utföras och resultatet från dessa ska användas för att förbättra verksamheten.
figur 2) Genomföra revisionsprogram.
Delprocesserna och dess samverkan och innehåll
- Det första steget drivs av revisionsledaren med stöd från sitt revisionsteam.
Utfallet är en revisionsrapport som i stort sett alltid även innehåller förbättringsmöjligheter
… - När den enskilda revisionen är genomförd ska funna förbättrings-möjligheter tas tillvara vilket i bästa fall innebär att organisationen fungerar bättre.
Utfallet är alltså:
a) en förbättrad verksamhet
b) en dokumentation som redogör för
…..i) vad som gjorts
… ii) bevis för att verksamheten förbättrats
…… - När fler enskilda revisioner genomförs så kan en och samma förbättringsmöjlighet dyka upp på flera olika ställen.
För att exemplifiera:
Om man vid interna revisioner på landets alla polisstationer upptäcker att polisens radiosystem har farliga brister så bör den frågan givetvis hanteras på nationell nivå. Alltså bör alla revisionsrapporterna och dess innehåll sammanställas och analyseras på företagsnivå. Ju större organisationen är desto mer angeläget är det.Utfallet är även här:
a) en förbättrad verksamhet
b) en dokumentation som redogör för
…..i) vad som gjorts
… ii) bevis för att verksamheten förbättrats
… - Uppföljningen av att åtgärder gett önskad och tillräcklig verkan administreras ofta av revisionssamordnaren. Rent praktiskt görs denna uppföljning vid nästkommande revision av samma verksamhetsavsnitt. Revisorerna kontrollerar alltså att det som rapporterades förra gången är åtgärdat.
Utfallet är alltså en dokumentation som bekräftar att funna förbättringsmöjligheter har utnyttjats och lett till att verksamheten fungerar bättre.
För mer detaljer läs vidare på sidorna